søndag den 1. december 2013

1.december i Indien


Det her er den varmeste 1. december jeg har oplevet i mit liv og så er det endda en "kold"(30°), overskyet dag. Ikke desto mindre har vi fået julet, jeg er startet på min pakkekalender fra mor og far. Så nu er der kalenderlys gange 2, for Mathildes mor havde tænkt samme tanke, med hendes pakkekalender. På trods af at 80% er hinduer her i landet får den stadig fuld skrue med julepynten og julesalget. Fx. I den store tøjbutik Pothys, står julemanden, kane, juletræ og snemand i størrelse 1:1. -Ved ikke helt om inderne overhovedet ved hvad en snemand er



Mathildes forældre har været her hele ugen. Jeg kan virkelig mærke at Mathilde har nydt at dele vores hverdag hernede med sine forældre, lige så meget som jeg gjorde da mine var her. Mathildes mor havde endda fået sponsoreret 10 kg DUBLO klodser fra LEGO af til vores børnehavebørn, så det var virkelig en festdag. Ligesom os volontører var de også så heldige at opleve en hinduistisk traditionel navngivningsfest. Man holder festen præcis 30 dage efter fødslen og noget af navnet er bestemt ud fra stjernerne. En hyggelig dag med traditionel frokost, som absolut var non-veg: fisk, kylling og ged samlet i et måltid. 








Vincent, vores redningsmand når vi har brug for et lille hospitalsbesøg, har længe snakket om et besøg på hans søns skole. Det blev det i høj grad også til i torsdags. Vi besøgte en privatskole hvor 5. klasses elever talte bedre engelsk end vores ældste børn i lektiecafeen og hvor lærernes pædagogik mindede mere om Danmark end Indien. Det er selvfølgelig meget generaliserende udfra 2 timers besøg, men det vi så var meget anderledes end de tidligere skoler vi har set. Vincent bor megetbelejligt også lige ved siden af skolen, så vi fik set hans hjem. Hans frække og charmerende 6 årige søn kunne forstå alt hvad vi sagde og vigtigst af alt, fik vi oplevet vi hans musikstudie!




Nu starter julemåneden og jeg kan allerede nu tror jeg at den bliver den værste i forhold til hjemve.  Der er mange traditioner jeg kommer til at gå glip af i år, men jeg prøver at fokuserer på de fede oplevelser jeg jo får her i stedet for.
Glædelig 1.søndag i advent til alle.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar